قهوه ترک با فرانسه چه تفاوتی دارد؟

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان است که در این مطلب به بیان تفاوت قهوه فرانسه با ترک و بررسی مشخصات هر یک از آن‌ها‌ خواهیم پرداخت.

قهوه ترک و قهوه فرانسه از جمله پر طرفدار ترین انواع قهوه محسوب می شوند که علی رغم داشتن منشا یکسان در دانه قهوه، از نظر طعم با یکدیگر متفاوت هستند.در واقع قهوه ترک و قهوه فرانسه هر دو از انواع قهوه های دمی محسوب می شوند و از این نظر به یکدیگر شباهت دارند همچنین، از نظر نوع دانه قهوه نیز یکسان بوده و فرق عمده ای با یکدیگر ندارند ولی آنچه عمده تفاوت قهوه فرانسه با ترک را سبب می شود، نحوه دم‌ کردن و آماده سازی آن‌ها می باشد.

قهوه ترک حاصل ترکیب دانه های آسیاب شده قهوه با آب و قرار دادن مستقیم آن بر روی حرارت می باشد. قهوه ترک  با استفاده از وسیله ای به نام قهوه جوش بر روی حرارت که در اکثر مواقع شعله ملایم گاز می باشد، قرار میگیرد.

قهوه فرانسه توسط دستگاه های قهوه ساز آماده می شود. برای آماده سازی این نوع قهوه آب و پودر آسیاب شده قهوه را داخل دستگاه قرار داده و پس از زمانی اندک، قهوه آماده شده را که ماحصل عبور آب داغ از قهوه و فیلتر شدن آن توسط صافی می باشد را از قسمت خروجی دستگاه برداشت می کنیم. بر همین اساس، مهمترین وجه تفاوت قهوه فرانسه با ترک را می توان در فیلتر شدن دانست. چرا که قهوه ترک بدون رد شدن از فیلتر در فنجان ریخته شده و مصرف می شود که همین دانه‌های ته‌نشین‌‌شده ، این نوع قهوه را برای گرفتن فال قهوه مناسب کرده است.

یکی دیگر از تفاوت های عمده قهوه فرانسه با ترک، نوع پودر مصرفی از نظر سایز و آسیاب می باشد. پودر انواع قهوه ای که برای تهیه قهوه ترک استفاده می شود حاصل حداکثر میزان آسیاب شدگی می باشد و به همین دلیل بدون نیاز به فیلتر، در ته فنجان ته نشین شده و به اصطلاح لرد باقی می ماند.حال آنکه پودر قهوه فرانسه حاوی دانه های درشت تری می باشد که پس از عصاره گیری در فیلتر باقی مانده و به دور ریخته می شود.همچنین، از سایر موارد تفاوت قهوه فرانسه با ترک می توان به روست یا برشتگی روشن قهوه ترک نسبت به قهوه فرانسه، سرو قهوه ترک در فنجان و قهوه فرانسه در لیوان و نیز ماندگاری بیشتر قهوه فرانسه اشاره کرد.

کدام قهوه : ترک یا فرانسه؟

حال که فرق قهوه ترک و فرانسه  مشخص شد، حتما برایتان این سوال پیش آمده که قهوه ترک بهتر است یا قهوه فرانسه؟ جواب این سوال بر اساس نوع ذائقه ها متفاوت است و هر ذائقه‌ای نوع خاصی از قهوه را می‌پسندد.

با توجه به تلخی، غلظت بالا و روش تهیه خاص قهوه ترک می‌توان آن را مناسب آن‌ دسته از افراد دانست که قهوه‌ای سنتی، تلخ و غلیظ را دوست دارند و به خوردن یک فنجان قهوه در زمان و مکانی خاص بسنده خواهند کرد. چرا که درست کردن قهوه ترک تابع آدام و رسوم خاصی است که قطعا همه جا و در هر زمان امکان تهیه آن وجود ندارددر مقابل قهوه فرانسه به دلیل تلخی و کافئین کمتر و طرز تهیه آسان برای افرادی مناسب است که قهوه‌ای با طعم ملایم دوست دارند. افرادی که ترجیح می‌دهند برای تهیه و دم کردن قهوه راحت و سریع عمل کرده و مجبور نباشند اصول و قواعد خاصی را رعایت کنند.