قهوه‌ی عربیکا یا روباستا؟

 

عربیکا و روبوستا دو گونه‌ی فراوان قهوه در سراسر جهان می‌باشند که بیشترین تولید و مصرف در جهان را به خود اخصاص داده‌اند روبوستا، دانه‌هایی کوچک‌تر و پرکافئین هستند که عطر و بوی کمتری دارند. عربیکا دانه‌هایی بزرگتر و ملایم‌تر هستند که عطر و بوی بی‌نظیری دارند. مهم ترین تفاوت این دو گونه  دانه در میزان کافئین آنها است به طوریکه دانه عربیکا کافئین کمتری دارد در حدود 1.5 % مقدار کافئین ان می باشد و بیشتر برای افرادی مناسب می باشد که نگران تاثیرات منفی کافئین می باشد و دانه روبوستا حدودا 2.7% کافئین دارد. گیاه روبوستا تا ارتفاع 6 متر رشد می‌کند که باعث می شود تا در کشت زار ها برای نگه داری این گیاهان از آفت کش های کمتری نسبت به آن چه در مقایسه با عربیکا بهره می گیرند، استفاده شود، چون همین کافیین زیاد به گونه ای نقش ماده دفاعی شیمیایی برای راندن حشرات موذی را بر عهده می گرد و حشرات کمتر به این کشتزار های روبوستا حمله ور می شوند.

تفاوت های دیگر این دو دانه به شرح ذیل است :

میزان چربی دانه قهوه:

عربیکا چربی های بیشتری نسبت به روبوستا دارد و حدود 60% از لیپید ها (روغن ها ، چربی ها ، ویتامین های خاص و هورمون ها) را دارا می باشد

میزان آنتی اکسیدان:

همه‌ی ما می‌دانیم که قهوه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی برای بدن ما می‌باشد. آیا می‌دانستید مقدار این آنتی‌اکسیدان‌ها در روبوستا بیشتر از عربیکاست؟! دانه‌های ربوستا حاوی 7 تا 10 درصد کلرژنیک اسید هستند اما این مقدار در عربیکا بین 5.5 تا 8 درصد متغیر است. کلرژنیک اسید به عنوان یک آنتی اکسیدان در سیستم عصبی فعالیت می‌کند و عوامل ایجاد کننده التهاب در سیستم عصبی را سرکوب می‌نماید، همچنین به عنوان یک ملین در افراد مبتلا به یبوست کاربرد دارد..


نوع طعم دانه قهوه

عربیکا طعم لذت بخش تری نسبت به روبوستا دارد و اغلی مزه شکلات ، اجیل ، میوه ها و انواع توت از ان حس می شود.

شکل ظاهری دانه‌های قهوه

دانه های این گیاهان نیز از لحاظ شکل ظاهری نیز تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند. عربیکا بزرگتر و بیضی تر است در صورتی که روبوستا گرد تر است.

 قیمت دانه‌ها

بطور کلی قیمت دانه‌های عربیکا در سراسر جهان گران‌تر از روبوستا می‌باشد. این شاید به دلیل دشوارتر بودن پرورش آن و میزان بیشتر تقاضای مردم باشد

کدام یک: روبوستا یا عربیکا؟

به طور کلی عربیکا محبوب‌تر از رُبوستا است و در سراسر جهان بیشتر مصرف می‌شود که به دلیل طعمی شیرین‌تر و گاها میوه‌ای آن است اما روبوستا به دلیل کافئین بیشتر و طعم تلخ‌تر کمتر مورد علاقه‌ی مردم است. در آخر باید گفت مصرف قهو‌ه سلیقه‌ای است. ممکن است شما قهوه‌ای تلخ و با کافئین بیشتر دوست داشته باشید پس ربوستا گزینه‌ی مناسب‌تری برای شما می‌باشد. کسانی هستند که طعم ملایم‌تر را نیز بیشتر می‌پسندند و از قهوه‌ی عربیکا استفاده می‌کنند همچنین برخی ترکیباتی که از هر دوی عربیکا و ربوستا نیز تشکیل شده است طعم و رایحه‌ی خوبی را برای شما به ارمغان می‌آورد.